Krakatoa
In the art installation Krakatoa, having its world premiere at IFFR 2026, visual artist and filmmaker Carlos Casas takes you on an intense, sensory journey. Through images, sound and vibration, he conjures the echo of “the loudest scream ever”: the 1883 eruption of the Indonesian Krakatoa volcano.
That explosion, one of the greatest natural disasters of modern times, forms the starting point for Casas’ exploration of nature, perception and our connection to the earth.
The consequences of the eruption were visible across the globe: skies turned red, temperatures fluctuated and, with the rise of international news channels, reports travelled faster than ever before. The Krakatoa eruption sparked key ideas about ecology, the sublime in nature and apocalyptic imaginings that continue to shape art and culture today.
Casas approaches the volcano not merely as an historic event, but as a prism through which to understand the current ecological crisis – a force revealing how creation and destruction go hand in hand.
During this year’s festival, IFFR presents both the Krakatoa installation and its film version in the cinema.