Krakatoa
In de kunstinstallatie Krakatoa, in wereldpremière op IFFR 2026, neemt beeldend kunstenaar en filmmaker Carlos Casas je mee in een intense, zintuiglijke ervaring. Met beeld, geluid en trillingen roept hij de echo op van “de luidste schreeuw ooit” – de uitbarsting van de Indonesische vulkaan Krakatoa in 1883.
Die explosie, een van de grootste natuurrampen in de moderne geschiedenis, vormt het startpunt voor Casas’ onderzoek naar natuur, waarneming en onze band met de aarde.
De gevolgen van de uitbarsting waren wereldwijd zichtbaar: luchten kleurden rood, temperaturen schommelden en via de opkomende internationale nieuwskanalen verspreidden berichten zich sneller dan ooit. De uitbarsting van de Krakatoa bracht belangrijke ideeën voort over ecologie, het sublieme in de natuur en apocalyptische verhalen die nog altijd invloed hebben op kunst en cultuur.
Casas ziet deze vulkaanuitbarsting niet alleen als een historische gebeurtenis, maar als een prisma om de huidige ecologische crisis te begrijpen. Hij beschouwt de vulkaan als bron van kracht, die laat zien hoe creatie en vernietiging hand in hand gaan.
Dit jaar vertoont IFFR zowel de installatie van Krakatoa als de filmversie in de bioscoop.