Krakatoa
Een Javaanse visser maakt de grootste vulkaanuitbarsting aller tijden mee. Wanneer hij op een onbewoond eiland strandt en op zoek gaat naar water en voedsel, komt hij steeds dichter bij de diepste krochten van de aarde. Een meeslepende, psychedelische reis.
De Krakatau-uitbarsting in 1883 zou het hardste geluid ooit hebben gemaakt. Wekenlang gloeiden zonsondergangen wereldwijd diep rood en oranje. Na Cemetery (IFFR 2020) keert filmmaker Carlos Casas terug naar IFFR met zijn nieuwste werk, waarin we de jonge Bagaanse visser Kesuma volgen, die op een bamboevlot woont. Na een enorme tsunami als gevolg van een vulkaanuitbarsting wordt Kesuma wakker op een afgelegen eiland. Op zoek naar water en voedsel begint de visser het eiland te ontdekken, en komt zo steeds dichter bij de krochten van de aarde.
Met het verbluffende sound design van Nicolas Becker (die eerder een Academy Award won voor Sound of Metal) en een sterke hoofdrol van Roni Herliansyah, creëert Casas een overweldigende odyssee waarin avontuur, ecologie en sublieme natuurkrachten samensmelten. Het resultaat is een unieke, bijna psychedelische reis. Met Krakatoa zoekt Casas naar nieuwe manieren om film te verbinden met natuurervaring. Hij schetst een raak, liefdevol beeld van de kwetsbaarheid, maar ook de kracht van onze planeet.