The Reno, or Italian Rhine, may lack the fame of its Teutonic sibling, but it holds its own magic. Lorenzo Pellega’s playful debut transforms this overlooked river into a whimsical journey through myth, memory and unexpected treasures.
In the picturesque Emilia Romagna region, a lesser-known river meanders serenely through plains and hills: the Reno. Sharing its name – if not its renown – with Germany’s mighty Rhine, the Reno was once mistakenly believed by Japanese Wagner fans to have inspired the composer’s epic opera Das Rheingold. Tasked by a local politician to celebrate the river’s marvels, a young and reluctant filmmaker sets out to explore it. From its Apennine source to its Adriatic mouth, his journey takes on the air of a Wagnerian quest, uncovering hidden treasures and unexpected stories along the way.
The Reno’s banks are home to a cast of unforgettable characters: eccentric countesses, Sunday kayakers, retired revellers, and forlorn brides. In his flamboyant debut, Lorenzo Pellega reimagines the tradition of anthropological documentary, crafting a portrait of a place that feels suspended in time – a custodian of traditions resisting the pressures of globalisation. With a sweet-and-sour fairy-tale atmosphere, L’oro del reno channels humour, folklore, and fantasy, reimagining the Reno as a river of hidden treasures, with its banks home to a mythology rooted in tradition yet alive with imagination.