L’oro del Reno
De Reno, of de Italiaanse Rijn, mag dan minder beroemd zijn dan zijn Duitse evenknie, maar hij is zeker zo magisch. Lorenzo Pellega’s speelse debuut verandert deze vergeten rivier in een grillige reis door legenden, herinneringen en onverwachte pareltjes.
In de schilderachtige streek Emilia-Romagna slingert een onbekende rivier sereen tussen de vlakten en heuvels. De Reno deelt zijn naam en misschien zelfs zijn roem met de machtige Duitse Rijn, zo dachten Japanse Wagner-liefhebbers ooit ten onrechte dat de rivier de inspiratie was voor zijn grootste opera, Das Rheingold. Een jonge filmmaker krijgt van een lokale politicus de opdracht een ode te brengen aan de wonderen van deze rivier en hij gaat met tegenzin op weg. Zijn reis, van de bron in de Apennijnen tot aan de Adriatische Zee, krijgt iets van een Wagneriaanse zoektocht vol verborgen schatten en onverwachte verhalen.
Aan de overs van de Reno treffen we een scala aan onvergetelijke figuren: excentrieke gravinnen, zondagse kajakkers, gepensioneerde vakantiegangers en ongelukkige bruiden. In zijn flamboyante debuut blaast Lorenzo Pellega de antropologische documentaire nieuw leven in met een portret van een plaats waar de tijd heeft stilgestaan; waar tradities geconserveerd worden, tegen de globalisering in. Het bitterzoete, sprookjesachtige L’oro del Reno combineert humor, folklore en fantasie, en toont de Reno als een rivier vol verborgen schatten met in traditie gewortelde verhalen vol verbeelding.