Im Haus meiner Eltern
A therapist whose interests lie in alternative ways to help the sick and infirm is forced to balance the demands of her professional life with those of her ageing parents and older brother, in Tim Ellrich’s sensitive but uncompromising drama.
Holle works as a spiritual healer, tending to clients with serious illnesses and chronic conditions. One of four siblings, she devotes much of her time to caring for her ageing parents, a commitment that strains her relationship with her partner. When her mother suffers a fall and is hospitalised, Holle faces mounting challenges, particularly in relation to her brother Sven, who has schizophrenia and has lived a secluded life in their parents’ attic for years.
Inspired by filmmaker Tim Ellrich’s own family experiences and shot on location at his childhood home, Im Haus meiner Eltern is an incisive exploration of the toll caregiving takes on families. Filmed in stark black and white, its visuals capture both the exhaustion of caregiving and the claustrophobia of lives bound by duty. Ellrich avoids easy judgments, instead offering a thoughtful reflection on how society treats the elderly and infirm and the friction these responsibilities create within families – from those who shoulder the burden to those who keep their distance. With empathy and an understated approach, Im Haus meiner Eltern, examines the unspoken tensions and quiet sacrifices that define family life under pressure.