Im Haus meiner Eltern
In Tim Ellrichs gevoelige maar compromisloze drama ziet een therapeut, die geïnteresseerd is in alternatieve manieren om hulpbehoevenden te helpen, zich gedwongen om haar werkleven te balanceren met de zorg voor haar ouder wordende ouders en broer.
Holle helpt als spirituele genezers mensen met ernstige ziekten en chronische aandoeningen. Ze komt uit een gezin met vier kinderen en zorgt voor haar ouders die op leeftijd zijn, wat de relatie met haar partner onder druk zet. Als haar moeder na een val in het ziekenhuis belandt moet Holle ook voor haar schizofrene broer gaan zorgen die al jaren op zolder woont.
Tim Ellrichs Im Haus meiner Eltern, gebaseerd op zijn eigen ervaringen en gedraaid in het huis waar hij is opgegroeid, is een indringende verkenning van de druk die mantelzorg op gezinnen legt. De sobere zwart-witbeelden sluiten naadloos aan bij de uitputtende mantelzorg en het verstikkende plichtsbesef. Ellrich mijdt makkelijke oordelen, maar toont juist begrip en laat zien hoe de samenleving ouderen en zieken behandelt en welke wrijvingen deze verantwoordelijkheden veroorzaken tussen de mantelzorgers en zij die op afstand blijven. Im Haus meiner Eltern onderzoekt empathisch en ingetogen de onderhuidse spanningen en stilzwijgende opofferingen waar gezinnen onder druk mee worstelen.