The Nest Collective is a multidisciplinary arts collective from Nairobi that has been creating works in film, music, fashion and visual art since 2012. As part of the IFFR 2018 Pan-African Cinema Today (PACT) programme, we showed the wide range of their film and video works. We invited them to make new work for IFFR 2020.
Tapi! is a short documentary that explores a formative moment in the life of Kenyan ritual healer Jackson, one of the last practitioners of the ritual healing practice called utapishi (‘tapi’). The leaders of the local Christian church are not happy with the influence of the ritual and decide to go to court. Jackson pushes back against the threat of tapi’s prohibition by local Christian church movements who seem to be determined to erase the complex history of a people.