“Wist je dat vogels en mensen het meest van alle dieren op elkaar lijken?” vraagt opa, zittend naast zijn kleinzoon in een geparkeerde auto. Hij vertelt sterke zeemansverhalen en drukt zich uit in poëtische uitspattingen, met de albatros als spil. Ondertussen brengt zijn kleinzoon, vertolkt door filmmaker Ilya Vierhout zelf, zijn binnenwereld ter sprake. Een gesprek in de vorm van twee monologen, waarvoor Vierhout inspiratie putte uit een gevonden boek van zijn overleden grootvader.