Drie verhalen in de vorm van kinderliedjes over de werking van het hemelrijk, met een rol voor onder andere een ezel en een kat, gebaseerd op gedichten van de Letse schrijver/politicus Rainis (Jānis Pliekšāns). The Golden Sieve is een animatie in drie verschillende stijlen, van de hand van kunstenaars Dzintra Aulmane, Maija Špalte en Miervaldis Polis. Een mijlpaal in de (Sovjet-) Letse animatie!