Expressing desire, pursuing dreams, loving oneself, questioning the oppressive confines of patriarchy. Farida Baqi takes us on a lyrical and emotional journey through the life of a young woman from birth to adulthood in an unnamed Arab city.
The moment of birth, the possibilities of childhood, the growing pains of teenage years, the expectations imposed by society on young women: The Visual Feminist Manifesto explores how a woman’s life is crafted by the world around her. We are witness to the ways in which she makes meaning, both from her personal experience and how she is told she must behave, both deeply shaped by patriarchal structures. Repeatedly told that women are “less than”, her behaviour is made small by the threats of shame, fear, and ostracisation. All the while, she is seeking something more emancipatory.
Farida Baqi brings us into the fold through the life of an unnamed woman in an Arab city, homing in on the experience of a cisgender woman making encounters with heterosexual desire. But the filmmaker’s ode will resonate with many, united through universal emotions of joy, pain, love, and frustration.
Contrasting shots depicting the urbanity of an Arab city and the gentle scenery of the seaside, Baqi makes a woman’s life inextricable from the spaces and places around her, all the while hinting at a more liberatory future forged through solidarity.