Even imposters and deserters are useful to Colonel Orsini (the brilliant Toni Servillo) as he leads, under Garibaldi, the Expedition of the Thousand to liberate Sicily and thus unify Italy in 1860. On this historic canvas, Roberto Andò weaves a richly classical, highly entertaining tale.
Cleverly using the historic canvas of the Expedition of the Thousand in 1860, Palermo-born novelist and director Roberto Andò (La stranezza, IFFR 2023) weaves a canny, richly novelistic tale around themes of chance, fortune, and the need for an abbaglio – a lapse or mistake – in the affairs of a turbulent nation. Rich in suggestive parallels to other times, places and events, this is classical, large-scale storytelling at its most refined and entertaining. The Risorgimento has been the basis for many Italian works, but Andò brings a refreshing, new perspective to chronicling its significance.