Zelfs bedriegers en deserteurs zijn nuttig voor kolonel Orsini (de briljante Toni Servillo) terwijl hij, onder leiding van Garibaldi, de Expeditie van de Duizend leidt om Sicilië te bevrijden en Italië te verenigen in 1860. Roberto Andò maakt van dit historische canvas een klassiek, vermakelijk verhaal.
De in Palermo geboren romanschrijver en filmmaker Roberto Andò (La stranezza, IFFR 2023) gebruikt het historische canvas van de Expeditie van de Duizend en weeft een sluw, rijk romanachtig verhaal rond thema’s als toeval, lot en de noodzaak van een abbaglio – een misstap of vergissing – in de zaken van een turbulente natie. Deze klassieke, grootschalige vertelling is rijk aan suggestieve parallellen met andere tijden, plaatsen en gebeurtenissen en is zeer geraffineerd en vermakelijk. Het Risorgimento is de basis geweest voor veel Italiaanse werken, maar Andò biedt een verfrissend, nieuw perspectief om het belang ervan te beschrijven.