Based on the eponymous 1976 novel by Alejo Carpentier, one of Cuba’s greatest writers, Miguel Littin creates a splendid, visually luscious and stunning master fable on the Latin American state of things – which is, of course, applicable to the rest of the world as well. The combination of Littin and Carpentier is more than fitting, particularly on a biographical level, considering that both spent many years in exile and created many of their best works abroad. Regis Debray, one of the leading Left-wing figures of the day and a known Unidad Popular-sympathiser, co-writing the scenario, perfectly rounds things off.