Orlando Lübbert is a very particular case in the context of Chilean cinema in exile: while many directors moved between countries, he was the only one who worked in both German states. Starting in the Federal Republic of Germany with Die Fäuste vor der Kanone (1975; co-director: Gastón Ancelovici), he then signed a contract with DEFA in the GDR where his most important film was made: Der Übergang.