Lucile Chaufour’s Love & Crashes takes us for an unforgettable ride in partnership. With a mixture of fictional and documentary techniques, the film immerses us in the universe of sidecar racing, paying attention to the peculiarities of a vehicle driven by a magical alliance between pilot and passenger (or as it is known in sidecar jargon, ‘monkey’). Aided by a dreamy musical score and Hélène Louvart’s deft cinematography, Love & Crashes explores technique and sensuality, control and spontaneity, the physical and the mental, speed and care.
Love & Crashes is one of those rare films where the examination of a very specific subculture becomes a great metaphor for the inner and outer workings – and the mysteries – of any successful relationship.