The Wind
It is late 1800 and Lizzy is living with her husband Isaac on the American New Western Frontier: isolated from civilisation and hemmed in by panoramic landscape. His work often takes Isaac away for days, while Lizzy stays home alone. When she tells him about a demonic presence on the prairie, he rejects this as rubbish. When a newly married couple move into a nearby dilapidated house, Lizzy soon finds a supporter in unhappy Emma. Are there dark powers at work, or is the isolation creating delusions?
The Wind is a refreshing twist on the Western genre. It’s about the women who stay home instead of the men who head out. This is combined with folklore horror, in which suggestion is more important than reality. A non-linear narrative structure, oppressive images of the endless landscape and dissonant music make The Wind a mood-filled film that unsettles, without revealing too much.