Het is eind 1800 en Lizzy leeft met haar man Isaac aan de Amerikaanse New Western Frontier: afgezonderd van de beschaving en ingesloten door het weidse landschap. Voor zijn werk is Isaac vaak dagenlang op pad, terwijl Lizzy eenzaam achterblijft. Als ze hem vertelt over een demonische aanwezigheid op de prairie, wordt dat afgedaan als onzin. Wanneer een pasgetrouwd stel in het verlaten huis verderop gaat wonen, vindt Lizzy al snel een medestander in de ongelukkige Emma. Zijn er duistere machten in het spel of creëert het isolement waanzin?
The Wind is een verfrissende omkering van het westerngenre. Het gaat om de vrouwen die thuisblijven in plaats van de mannen die erop uittrekken. Dat wordt gecombineerd met folkloristische horror, waarbij suggestie belangrijker is dan werkelijkheid. Een non-lineaire vertelstructuur, beklemmende beelden van het oneindige landschap en dissonante muziek maken The Wind een atmosferische film die verontrust zonder te veel bloot te geven.