Go with Peace Jamil
The gripping drama focuses on Jamil, an Arab young man in Copenhagen who is involved in settling old debts - unwillingly, but no less violently. With his colourful Arab cast, Shargawi sketches the Arab immigrant community in a large western city in a mature and self-assured way. Hardly a word of Danish is spoken. The tragedy is driven by the power of family bonds and the loyalty and self-sacrifice between friends, the religious boundaries within the Arab community and Jamil's love for his little son and his wife, from whom he has become alienated.
Shargawi: 'Somehow, I also let my story’s characters spring out of peoples’ prejudices about Arabs, but first of all I want to show that Arabs are not just bad-tempered maniacs with bombs around their waists. I want to get inside their minds and show the sorrow and privation many Middle East people feel. At the same time I would like to illustrate the beauty of the Arabic culture, the way the sophisticated Arabic language is being used and the warmth and tenderness, which exist between most Arabs.' (GT)