The Trip
De jonge Rwandese filmmaker ging in China zoekend en tastend te werk. Hij kwam met soms lastige vragen die niet altijd gemakkelijk beantwoord konden worden. Zo vroeg hij zich af hoe het nu zat met de één-kindpolitiek en abortus, maar daar wilde men niet zomaar over praten.
Hij wilde een experimenteel essay maken. Zoekend naar inhoud, maar ook zoekend naar vorm. De Chinese filmstudenten in zijn team konden zijn aarzelingen niet altijd volgen. Maar goed, die moesten het verschil tussen inefficiëntie en bedachtzaamheid ook nog leren.
Niyongabo noemt zijn film een meditatie. Een observatie van de Chinese cultuur en samenleving. De blik van de vreemdeling, de beschouwer van afstand. Omdat hij daar nu eenmaal was concentreerde hij zich op de plaats Songzhuang, een dorpachtig deel van Beijing waar veel kunstenaars wonen. Met hen ging hij in gesprek, maar ook met andere mensen die hij toevallig leerde kennen. Hij vatte zijn ervaringen in twee omvangrijke monologen die in fraai Chinees worden voorgedragen.