De volkstuin is een van die plekken waar de meeste Nederlanders normaal geen oog voor hebben. Ben van Lieshout maakte al eerder korte, gestileerde documentaires over dergelijke plaatsen: afwerkplekken voor prostituees en een groot winkelcentrum. In Lapje grond wordt de lof gezongen op de volkstuin, vanuit het perspectief van de tevreden tuinders en dichters als Rutger Kopland, Gerrit Kouwenaar en Adriaan Jaeggi.