Malek Bensmail’s fiction debut reframes the unnamed figure from Albert Camus’ L’étranger through the testimony of his ageing brother. Moving between memory, imagination and historical record, it offers a sharp reflection on identity, storytelling and the ways nations remember their past.
Here, the man’s name is Moussa, as his brother Haroun reveals to a journalist half a century after the killing, during a long night in a restaurant-bar in Oran. Haroun recounts their version of what happened on that fateful day, and how the event reshaped his own life and that of their mother. What begins as an act of revelation subtly transforms into a stylish, classically composed murder mystery, one in which Haroun’s testimony opens as many questions as it resolves.