The Arab
Malek Bensmails speelfilmdebuut geeft een nieuwe invulling aan de hoofdpersoon uit Albert Camus’ De vreemdeling, via de getuigenis van zijn broer, inmiddels op leeftijd. Bewegend tussen herinnering, verbeelding en de geschiedenis biedt The Arab een scherpe reflectie op identiteit, storytelling, en de manier waarop landen zich hun geschiedenis herinneren.
In deze film heet de man Moussa, zoals zijn broer Haroun een halve eeuw na de moord aan een journalist vertelt tijdens een lange nacht in een bar-restaurant in Oran. Haroun deelt zijn versie van wat er op die noodlottige dag is gebeurd en hoe de moord zijn leven en dat van hun moeder ingrijpend heeft veranderd. Wat begint als een onthulling verandert geleidelijk in een stijlvol moordmysterie met een klassieke opbouw, waarin Harouns getuigenis evenveel vragen oproept als beantwoordt.