Providence and the Guitar
Neither bureaucratic turmoil nor harsh financial setbacks can stop the boundless love between the charming Léon and enchanting Elvira, two struggling 19th-century itinerant performers. As they travel across Portugal, delighting peasants with their acting and singing, we discover that the husband and wife are seemingly connected by time and space across centuries. In the present, Léon is a rock band frontman, and Elvira is a political activist and his devoted fan. Yet Lisbon-born filmmaker João Nicolau firmly roots his playful Portuguese fairytale in an inviting imagination of the past, brought to life by magnificent costume design and the couple’s stories and music.
Providence and the Guitar, the fourth feature of Nicolau, revels in moments of humour through its honest ode to the small joys of everyday life. The remarkable cast – including star singer Salvador Sobral – delivers a gorgeous tale about the importance of art in everyday life, freely inspired by Robert Louis Stevenson’s Providence and the Guitar. Across the course of one action-packed day and night in a small village, Léon and Elvira draw others into their orbit and encourage them to truly follow their creative passions, as they have. This tale of colour and whimsy warmly invites us to wear our hearts, souls and songs on our sleeve.