Providence and the Guitar
Bureaucratische wanorde of zware financiële tegenslagen hebben geen invloed op de grenzeloze liefde tussen de charmante Léon en de betoverende Elvira, twee negentiende-eeuwse reizende artiesten. Terwijl ze samen door Portugal reizen, en het volk vermaken met hun kunsten, ontdekt de kijker dat het paar óók door tijd en ruimte heen met elkaar verbonden is: in het heden is Léon de frontman van een rockband en is Elvira politiek activist en zijn grootste fan. Maar filmmaker João Nicolau uit Lissabon verpakt zijn speelse Portugese sprookje in een verwelkomende historische fantasie, tot leven gewekt door de schitterende kostuums, de verhalen van het tweetal en hun muziek.
De humor in Providence and the Guitar, de vierde speelfilm van Nicolau, zit hem in de oprechte ode aan de kleine geneugten van het dagelijks leven. De bijzondere cast – inclusief beroemd Portugees zanger Salvador Sobral – levert een prachtig verhaal over het belang van kunst in het dagelijks leven, vrij geïnspireerd op Robert Louis Stevenson’s roman Providence and the Guitar. Gedurende een hectische dag en nacht in een klein dorpje ontmoeten Léon en Elvira allerlei figuren en stimuleren ze hen om net als zij hun creatieve roeping te volgen. Dit kleurrijke en eigenzinnige verhaal nodigt ons uit onze gevoelens, zielenroerselen en liedjes met iedereen te delen.