Theatre director Francisco Bernardes stages The Jester, based on Alexandre Herculano’s 1842 novel on Portuguese independence. Set in an old film studio, Bernardes also stars as Dom Bibas, a man observing court intrigues. José Álvaro Morais’ debut skillfully blends past and present, life and film.
Theatre and life, past and present, film and theatre: everything gets mixed up in José Álvaro Morais’ hors-normes feature debut whose elegant play with stylisations and irony made it a key stepping stone in the ongoing development of a very Portuguese cinematic modernism. Screened at IFFR in 1988, The Jester now returns to the festival in a fine digital restoration!