Theaterregisseur Francisco Bernardes voert het stuk O bobo op, naar Alexandre Herculano’s roman uit 1842 over de Portugese onafhankelijkheid. In een oude filmstudio speelt Bernardes zelf de rol van Dom Bibas, een man die de hofintriges scherp volgt. José Álvaro Morais’ debuut is een vakkundige mengeling van heden en verleden, leven en film.
Theater en het leven, heden en verleden, film en theater – alles loopt door elkaar in José Álvaro Morais’ bijzondere speelfilmdebuut. Het verfijnde spel van stilering en ironie maakt de film tot een voorloper van de Portugese modernistische film. Na de vertoning op IFFR in 1988 keert The Jesternu terug in een prachtige gerestaureerde versie!