Ignác Martinovics (1755-95) was a curious figure in Hungarian history: a member of the Franciscan order, ordained priest, academic in natural sciences, as well as a revolutionary, secret agent, agitator and organiser. During the reign of Emperor Leopold II, a true child of the Enlightenment, he worked for the State to further the cause of progressive change; while during the reign of his successor, Francis II, he was involved in secret activities aimed at protecting those reforms. By 1794, Martinovics found himself caught in a web of too many schemes and secret societies – ending in his arrest, trial and execution as an enemy of the crown.