Ignác Martinovics (1755-95) was een opmerkelijk figuur in de Hongaarse geschiedenis: lid van de franciscaner orde, tot priester gewijd, academicus in de natuurwetenschappen, maar ook een revolutionair, geheim agent, onruststoker en organisator. Tijdens het bewind van keizer Leopold II, een waar kind van de Verlichting, werkte hij voor de staat om progressieve veranderingen door te voeren; maar tijdens het bewind van diens opvolger, Frans II, was hij betrokken bij geheime activiteiten met als doel die hervormingen te beschermen. In 1794 raakte Martinovics verstrikt in een web van te veel intriges en geheime genootschappen – hij werd gearresteerd en ter dood veroordeeld als staatsvijand.