For six years, Marilina Giménez rocked the bass guitar in Yilet, a three-woman band in Argentina. But like female musicians everywhere, she was constantly confronted with a male-dominated, often sexist industry. In this documentary, she probes Argentina’s music scene with her camera and many pertinent questions. Why are there so few female superstars who write their own music? Why is it almost obligatory to look a certain way? Has the position of female musicians improved in recent decades?
Giménez moves through Buenos Aires by night, filming female artists (many of whom operate underground) attracting sell-out crowds with punk rock, reggaeton, pop or electronic music. She films them behind the scenes and in full glory on stage and listens to their experiences. As diverse as these women are, their stories of the sexism, inequality and aggression they face are equally painful – whether they have dreadlocks, twerk in a G-string or pose in hipster attire.
After the screening of Sunday 27 January, stick around for a Q&A with the filmmakers and an in-depth conversation on the position of women in the music industry, with Marije van Veen (Hot-Topic) and Pauwke Berkers (Erasmus University). The evening is concluded with a performance by the all-girl band The Klittens.