Němec pays tribute to writer Arnošt Lustig, whose stories he adapted for A Loaf of Bread and Diamonds of the Night. In Němec’s words: “The first books by Arnošt Lustig became a sensation. He wrote about war very differently … I did not even notice that he wrote Jewish stories; for me they were just strong dramas, through him finally also available in Czech literature”.