French director Philippe Grandrieux (Sombre, 1999; A Lake, 2009) wants to make a series of portraits of politically committed filmmakers. His film about Japanese avant-gardist Masao Adachi (1939) is the first in this series. In the 1960s and 1970s, Adachi was a prominent film critic and underground filmmaker, with experimental films such as Sain (1963) to his name. He often collaborated with his contemporary and ally Nagisa Oshima, wrote scripts for Koji Wakamatsu and made films in the pink genre. Disappointment with the political direction of Japan made him join the the extreme left-wing Japanese Red Army in the early 1970s and he started making films in Beirut. Grandieux engages in sometimes cryptic conversations with him about film, art and politics and films him in his characteristic style: sometimes out of focus, sometimes under or over- exposed. With a few clips from Adachi’s work, such as The Red Army/PFLP: Declaration of World War from 1971.