In her overwhelming feature debut, Andrea Arnolds stays close to her characters. Red Road is a true-to-life psychological portrait of several people who are only partly on the right side of the tracks. The film shows a dark, intense world that is often literally and metaphorically in the shadows.
Jackie – a wonderful leading role by Kate Dickie – is a young woman who surveys the streets of Glasgow through security cameras. One day on her screens she recognises the crook Clyde, who has recently been released from jail. It soon becomes clear that Jackie is suffering from a major trauma in which Clyde played a crucial role. She decides to approach the man indirectly and makes friends with several of his flatmates. Arnold meticulously builds up tension towards an inevitable confrontation. Observing and being observed – that social and cinematographic game is the high stakes in this powerful film. Stakes that are amply rewarded.