In haar overdonderende speelfilmdebuut zit Andrea Arnold’s haar personages dicht op de huid. Red Road is een psychologisch rake typering van een aantal mensen die deels wel en deels niet aan de ‘goede’ kant van de samenleving staan. De film laat een duistere, intense wereld zien die zich vaak letterlijk en figuurlijk in een schemergebied bevindt.
Jackie – een fantastische hoofdrol van Kate Dickie – is een jonge vrouw die het circuit van beveiligingscamera’s van Glasgow surveilleert. Op een dag herkent ze op een van haar schermen de net vrijgekomen crimineel Clyde. Al snel wordt duidelijk dat Jackie gebukt gaat onder een groot trauma waarin Clyde een cruciale rol heeft gespeeld. Ze besluit de man via omtrekkende bewegingen te benaderen en raakt bevriend met enkele van zijn huisgenoten. Arnold bouwt zorgvuldig een spanningsboog op waarin een confrontatie niet uit kan blijven. Observeren en geobserveerd worden – dat maatschappelijke en cinematografische spel is de hoge inzet van deze krachtige film. Een inzet die ruimschoots wordt beloond.