Eduard is a loner who expresses his feelings in sentimental poems and doesn’t believe that he himself can exercise much influence on the course of events. Julia is convinced that she has to fight for all she wants. Fünf-Uhr-Schatten is set in the first twenty-four hours after Eduard and Julia broke up. They decide to meet one last time. Their journey through the night is also a journey to the limits of their emotions and expectations.The film is constructed from separate, almost independent episodes of encounters and events. At the end of their journey, Eduard and Julia decide to go on together: their faith turns out in the end to be greater than their doubts. But the film does not have a real ending; it is more a snapshot from a process that is nowhere near coming to an end.Wunderlich does not want to speed up events, but to slow them down to a stop. The development in this film is in minor details, not in dramatic about turns. In the credits Wunderlich refers to Michelangelo Antonioni: like this film-maker he wants to show the moments between events. The tempo of the film changes continuously. While the story develops in waves, the camera remains calm and distant and shows the characters in their vulnerability and fear of being alone.