Kholod is about the deportation during World War Two of national minorities by the Soviet army. Protagonist is a ‘disturbed’ artist, Teke. His work symbolises the inspiration of one of the minority groups moved from their birthplace by the army.On a cold November night in 1943, women, children and the aged are put on trains and later thrown out again on the steppes of Asia. A third of the people had already died of cold andstarvation on the way. Their bodies were thrown off the bridge into the river.The surprising reciprocal influence between Islam and Christianity is a significant theme in the film.