Kholod gaat over de deportatie tijdens de Tweede Wereldoorlog van nationale minderheidsgroepen door het Sovjetleger. Hoofdpersoon is een ‘gestoorde’ kunstenaar, Teke. Zijn werk symboliseert de bezieling van een van de minderheidsgroepen die uit hun geboorteplaats zijn verwijderd door het leger.Op een koude novembernacht in 1943 worden vrouwen, kinderen en bejaarden op de trein gezet, en later op de Aziatische steppe er weer uitgegooid. Een derde van de mensen stierf al onderweg aan kou en honger. Hun lijken werden van de brug in de rivier gegooid.De verrassende wederzijdse beïnvloeding van de Islam en het Christendom is een belangrijk thema van de film.