Animation, imagination and reality merge in this enchanting search for the soul of the French-Canadian province of Quebec.
In 1913, the world is about to be radically transformed. Soon, millions of men will march, singing, into the trenches. At this moment of feverish anticipation, Peter from Latvia – who always claims his name is Hans – is roaming around Europe. He starts out as a simple doorman in Riga, but becomes embroiled in the revolutionary plans of communists, anarchists, proto-fascists and nationalists. His odyssey through Europe leads him to the 'Lebensreform' community at Monte Verità in Switzerland, and to imperial Vienna. He is shot at and forced to commit murder, has a romance with the spy Mata Hari and is psychoanalysed by Sigmund Freud.
The Year Before the War is a historical thriller with a surrealist twist. Director Simanis embraces erudite hyperbole through playful references to key historical figures and the history of Russian and German cinema. The result is an atmospheric analysis of an era that still has great relevance; an era when new, utopian ideas heralded the 20th century.