Wild Bees
Self confidently, Wild Bees is reminiscent of a cinema from the past: the Czech New Wave from the Sixties that provided such beautiful bittersweet films about life in the countryside and village communities. Grotesque details and ironic observations about villagers who seem so far from modern life in a certain way, are presented by the filmmaker with a deep affection for their characters, their secret loves, their long drawn out conflicts and also their quiet despair that they will never escape from their provincial surroundings.In a remote village in Northern Moravia, far removed from the rest of the world and its revolutions, life swings between doing nothing and going to the bar. After forty years of communism, all that is left is a half collapsed church and neglected agricultural land. The villagers can only combat their helplessness with humour and look forward to the event of the year: the firemen's ball. Kaja, the son of the self appointed village philosopher, is a shy and simple woodcutter who has an eye on Bozka, the girl who works in the village kiosk. Unfortunately she has got something going with Lada, the local dandy and Michael Jackson imitator. Of course Kaja can't compete with that. Then his brother returns unexpectedly to the village and the firemen's ball starts. Next morning, everything will be different. Or won't it?