Speech for a Melting Statue
Als in juni 2020 duizenden mensen in Brussel demonstreren tegen institutioneel racisme en politiegeweld, wordt het standbeeld van koning Leopold II het focuspunt. Dichter Marie Paule Mugeni raakt geïnspireerd door de omverwerping van hetzelfde standbeeld in Kinshasa. Speech for a Melting Statue van Collectif Faire-Part toont Mugeni’s toespraak, waarin ze vooruitloopt op de uiteindelijke verwijdering van het beeld uit de stad.