Café Kuba: Who Dared to Awaken the Dead Memory
Een mobiele koffiekar doorkruist de publieke ruimte in Kinshasa, waar de echo van traumatische gebeurtenissen voelbaar blijft, maar waar ook nieuwe vormen van verzet en creativiteit ontstaan.
Als kunstenaar in de Democratische Republiek Congo werkt filmmaker, kunstenaar en componist David Shongo in een voortdurend veranderende politieke en sociale omgeving. De recente escalatie van het conflict in Oost-Congo, waar M23-rebellen begin 2025 miljoenensteden zoals Goma en Bukavu innamen, beïnvloedt het dagelijks leven en de ruimte om er te werken, te denken en samen op te trekken. Shongo is zowel kunstenaar als getuige en – soms – vluchteling, en zoekt naar flexibele manieren om zijn werk te maken, die passen bij deze realiteit.
Café Kuba (2025) is een direct antwoord op deze omstandigheden. We volgen een koffieverkoper door Kinshasa, terwijl de stad verandert in een bezield geheugen: de moord op Patrice Lumumba, buitenlandse inmenging en herhaalde opstanden blijven het heden vormen.
Shongo’s werk was te zien op – onder andere – Ars Electronica, DOK Leipzig en de Bangkok Art Biennale. Als directeur van het Festival Pianos de Kinshasa en medeoprichter van Studio1960 onderzoekt hij de relatie tussen kunst, technologie en gemeenschap. Café Kuba, winnaar van de Ars Electronica State of the ART(ist) Prize 2025, bouwt hier overtuigend op voort.