Extramission: The Capture of Glowing Eyes
Jessica Sarah Rinland gebruikt ‘extramissie’ en de baanbrekende technologie van natuurfotograaf George Shiras III om het conserveren en repatriëren van dieren van Londen naar Argentinië te belichten. Hoe kunnen hedendaagse daden van zorg geweld uit het verleden blootleggen?
Extramission: The Capture of Glowing Eyes van kunstenaar en filmmaker Jessica Sarah Rinland is een installatie met bewegende beelden, geluidsopnames en materiaal uit National Geographic-magazines van begin twintigste eeuw. Deze pagina’s uit het archief tonen het levenswerk van George Shiras III, uitvinder van de ‘cameraval’, waarmee hij de eerste foto’s maakte van nachtdieren in hun natuurlijke habitat.
Volgens een van de eerste theorieën over zicht, ‘extramissie’, stelden lichtstralen die vanuit onze ogen op de buitenwereld worden gezonden ons in staat om te zien. Rinland koestert de poëzie van dit inmiddels achterhaalde concept. Ze plaatst de eerste nachtfoto’s van dieren in hun natuurlijke habitat in een kader, richt haar warmtebeeldcamera op de taxidermie-restaurateurs in het Natural History Museum in Londen en toont infraroodbeelden van dieren die onlangs vanuit Europa zijn overgebracht naar hun geboorteland Argentinië, waar ze niet langer in het wild voorkomen.
Extramission belicht de esthetische en politieke kant van surveillancetechnologieën die op dieren worden gebruikt. Zoals wordt geïllustreerd door de conserverings- en repatriëringsacties die steeds terugkeren in Rinlands werk, onderzoekt ze hoe hedendaagse vormen van bescherming en verzorging geweld uit het verleden aan het licht kunnen brengen.