De smeulende middeleeuwse horrorfilm Witte Wieven van Didier Konings verkent de samenloop van religie en het patriarchaat in een extreem puriteins Nederlands dorp. Haar gemeenschap verwijt Frieda dat ze kinderloos is, waarop ze zich op gebed en rituelen stort. Wanneer ze ongedeerd terugkeert uit het verboden bos rondom het dorp – nadat ze moest ontsnappen aan een wellustige slager – wordt ze veroordeeld als duivelsaanhanger. Maar Frieda vindt een nieuw geloof in de duistere krachten van het bos.
Geschoten in een gereduceerd kleurenpalet, soms amper zichtbaar, zet Konings in deze pakkende film een overtuigende, premoderne samenleving neer, waarvan hij de gewoontes met geduld en aandacht belicht. Hoewel Witte Wieven zich in de Middeleeuwen afspeelt, heeft de film een onmiskenbare moderne insteek. Het is een feministische parabel, over vrouwen die nieuwe manieren ontdekken om de wereld en hun eigen leven te begrijpen.