David-Jan Bronsgeests Binary is een meeslepende, op cultureel vlak unieke vorm van body horror. Nisha, een Pakistaanse trans vrouw die in Nederland als danseres werkt, twijfelt over een genderbevestigende operatie. Telkens wanneer ze haar identiteit omarmt, valt ze ten prooi aan vreemde aanvallen en visioenen. Wanneer haar innerlijke demonen besluiten om het op te nemen tegen de demonen van buitenaf, volgt er chaos.
Aangedreven door Inaya Zarakhels respectvolle en gevoelige spel, onderzoekt de film Nisha’s ervaring als dubbele buitenstaander: een Zuid-Aziatische trans vrouw met een gespannen relatie met haar familie en een arbeidsmigrant die is overgeleverd aan de genade van uitbuiterige werkgevers. Binary – een film met een indrukwekkend gebruik van ruimte, kleur en decor – vertelt een veelzijdig verhaal over de strijd om geaccepteerd te worden, zowel door de wereld als door jezelf.