De spanning blijft maar stijgen in Loïs Dols de Jongs fascinerende thriller NL-Alert. Een jonge moeder in Amsterdam heeft moeite om haar kind, dat alleen thuis is, te bereiken. Dan ontvangt ze een noodmelding op haar telefoon: er is een kernraket afgevuurd en de stadsbewoners hebben drie kwartier om te evacueren.
Met een scherpe en bewonderenswaardig ingetogen blik vat NL-Alert de menselijke reacties op schokkend nieuws bondig samen: wantrouwen, gevolgd door verwarring en verlamming, uitmondend in regelrechte paniek. De personages staan voor morele dilemma’s en essentiële keuzes, maar de film blijft de concrete gebeurtenissen volgen die zich geleidelijk ontwikkelen. Het jachtige, vaak claustrofobische camerawerk van NL-Alert stort de kijker in een doemscenario dat alleen al door de opeenstapeling van details pijnlijk invoelbaar wordt.