Uiterlijkheden veranderen, politieke en economische stelsels komen en gaan, maar het wezen van het menselijk gedrag blijft onveranderlijk en onveranderd. Het is dan ook zeer toepasselijk dat Judit Elek het Hongaarse heden behandelt via een vrolijke terugkeer naar een van haar eerdere werken: haar speelfilmdebuut uit 1969, Sziget a szárazföldön. Die film staat internationaal bekend als The Lady from Constantinople, al is de onbeschaamde paradox uit de originele titel, te vertalen als “Eiland op het vasteland”, ook zeer toepasselijk.