Op 6 september 1866 komt de familie Szendrey bij elkaar om de geboorte van de Heilige Maagd Maria te vieren. Het gezelschap bestaat uit Ignác Szendrey; zijn dochter, de beroemde schrijfster Júlia, samen met haar tweede echtgenoot, historicus Árpád Horvát; de kinderen uit haar eerste huwelijk met de vermiste en waarschijnlijk overleden dichter Sándor Petőfi, in het bijzonder de stervende Zoltán; Júlia’s jongere zus Mária en haar echtgenoot, de beroemde schrijver Pál Gyulai, en, niet te vergeten, István Petőfi, de jongere broer van de nationale dichter.
Het wordt een dag vol confrontaties. Tijdens de maaltijd worden uitvoerige, verhitte discussies gevoerd over het lot van Júlia en Zoltán, die nergens toe leiden. Vier dagen later is Mária dood, maar dat komt niet aan bod in Maria’s Day. Ze wordt in de film duidelijk als stervende afgebeeld – een schim van een mens, iemand die de controle over haar laatste levensdagen volledig verliest. Júlia sterft twee jaar later en weer twee jaar later is ook Zoltán overleden. Iedereen is ervan op de hoogte – de personages, maar ook het Hongaarse publiek dat kijkt naar deze dodendans van een van de beroemdste families van het land. De film is doortrokken van verval en wanhoop en elke poging tot verzet tegen het onvermijdelijke is cru, afgezaagd, vulgair, zielig, maar evengoed buitengewoon menselijk.