In 1988 werd de wijk Chiado in Lissabon door brand verwoest; nu worden torenhoge bedragen betaald voor onroerend goed in deze wijk, die gerenoveerd is door Álvaro Siza Vieira. Reproduta interdita was een van de eerste (en zeker vreemdste) werken van Pêra over de nasleep van deze ramp.