Gemaakt als onderdeel van de omnibus-film Estado do mundo, geregisseerd door Costa en vijf ander filmmakers (waaronder Chantal Akerman, Apichatpong Weerasethakul, en Wang Bing). Costa keert terug naar het Kaapverdische eiland Fogo, waar hij eerder ook Casa de lava draaide, en dat ook het geboorte-eiland is van Ventura, de hoofdrolspeler van zijn Colossal Youth. Over de Tarrafal gevangenis, gebouwd in 1936, waar veertig jaar lang politieke dissidenten van het regime van dictator Salazar werden gemarteld en gedood.