In Season Outside legt Amar Kanwar de rode draad van onderdrukking en geweld bloot in recente en vroegere aangelegenheden tussen zijn vaderland India en Pakistan. De film begint bij een grensovergang tussen de twee landen, met de ceremonie waarmee elke nacht de poort naar de grens gesloten wordt. Paraderende soldaten worden telkens weer door andere groepen mensen bekeken. Door een terroristische aanslag bij deze grenspost mogen voertuigen er niet meer langs. We zien arbeiders zware lasten op hun hoofd torsen terwijl ze de symbolische witte grens naderen. Een gewetensvolle monoloog van Kanwar begeleidt de beelden.